Praktyczne zagadnienia związane ze stosowaniem przepisów regulujących odpowiedzialność cywilną posiadaczy i kierujących pojazdami mechanicznymi. Porady prawne, opinie, komentarze, orzecznictwo sądowe, poglądy nauki.

2/27/2008

Ciężar dowodu w postępowaniu likwidacyjnym

Brak komentarzy :
Firma ubezpieczeniowa ma obowiązek przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego, ustalenia okoliczności uzasadniających jej odpowiedzialność, a także ustalenia wysokości szkody jaką poniósł zainteresowany. W postępowaniu tym nie obowiązują reguły dowodowe mające zastosowanie w postępowaniu sądowym. Zakład ubezpieczeń likwidując szkodę nie może powoływać się na ogólna regułę dowodową zawartą w art. 6 kc., według, której ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne. Należy pamiętać, że sądy, prokuratura, Policja oraz inne organy i instytucje, na wniosek zakładu ubezpieczeń, w zakresie zadań przez ten zakład ubezpieczeń wykonywanych i w celu ich wykonania, w związku z wypadkiem lub zdarzeniem będącym podstawą ustalania odpowiedzialności, udzielają informacji o stanie sprawy oraz udostępniają zebrane materiały, jeżeli są one niezbędne do ustalenia okoliczności tych wypadków i zdarzeń losowych oraz wysokości odszkodowania lub świadczenia. Osoba, której odpowiedzialność jest objęta ubezpieczeniem obowiązkowym, a także osoba występująca z roszczeniem, powinny przedstawić zakładowi ubezpieczeń, Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu lub Polskiemu Biuru Ubezpieczycieli Komunikacyjnych posiadane dowody dotyczące zdarzenia i szkody oraz ułatwić im ustalenie okoliczności zdarzenia i rozmiaru szkód, jak również udzielić pomocy w dochodzeniu przez zakład ubezpieczeń, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny lub Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych roszczeń przeciwko sprawcy szkody. Poszkodowany w wypadku komunikacyjnym nie ma więc obowiązku udowodnienia, że zdarzenie, będące podstawą odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń, wystąpiło. Nie może on jednak pozostawać całkowicie bierny. Powinien więc przedstawić zakładowi ubezpieczeń posiadane dowody dotyczące zdarzenia. W przypadku ich braku poszkodowany nie ma obowiązku ich zdobycia. Ma on jednak obowiązek udzielenia zakładowi ubezpieczeń informacji, dotyczących zdarzenia. Koncepcja ta opiera sie na założeniu, że to sam poszkodowany powinien być zainteresowany udzieleniem wszelkich informacji mających wpływ na ustalenie odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń i wysokości szkody jaką poniósł.


Orzecznictwo SN:

wyrok SN sygn. IV CKN 387/01
z dnia 7.08.2003 r.

W postępowaniu likwidacyjnym poszkodowany ma niewielkie obowiązki proceduralne, do których należy, oprócz wystąpienia z wnioskiem, przede wszystkim udokumentowanie szkody powstałej na skutek wypadku ubezpieczeniowego, natomiast zasadniczy ciężar tego postępowania spoczywa na zakładzie ubezpieczeń.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Odszkodowania - szkoda na osobie

Odszkodowania - naprawienie szkody

Zadośćuczynienie